Inspiratie, tips en ideeën
Als startende ondernemer sta je voor het moment om jouw bedrijf een naam en uitstraling te geven. Uiteraard wilt iedere ondernemer een eigen en aansprekende uitstraling voor zijn of haar bedrijf. In de praktijk is dit vaak niet eenvoudig. Met de juiste tips, inspiratie en ideeën gaat het jou lukken om een prachtig en professioneel logo op maat te laten maken. Aan de hand van de volgende tips kan het niet misgaan.
Tip 1 – Weet wat je wilt communiceren
Wanneer je nadenkt over jouw product of dienst probeer dan vanuit het perspectief van jouw klant te bekijken wat voor hem of haar de toegevoegde waarde van jouw product of dienst is. Je wilt tijdens het ontwerpen van jouw logo en huisstijl dit laten aansluiten bij de merkwaarden en doelen.
Tip 2 – Naam en logo als één creatief proces
Zorg ervoor dat je het bedenken en definitief maken van je bedrijfsnaam en het ontwerpen van je logo tegelijk als één taak oppakt. Wanneer je namelijk eerst een naam bedenkt en daarna met het ontwerpen aan de slag gaat, heb je jezelf al beperkt in het creatieve proces.
Tip 3 – Je kunt het maar één keer goed doen
Kijk altijd of de naam die je hebt bedacht nog beschikbaar is als domeinnaam. Doe hierin geen concessies. We denken dan nog liever even iets langer na voor die korte onderscheidende bedrijfsnaam.
Tip 4 – Opvallen in de massa
Kijk goed naar de uitstraling en logo’s van jouw directe concurrenten. Voor welke kleuren, boodschap en uitstraling hebben zij gekozen en hoe kun jij met jouw nieuwe logo en huisstijl ontwerp je als bedrijf hiervan onderscheiden.
Tip 5 – Weer consistent qua kleur
Maak gebruik van onderscheidende kleuren. Het beste is om te kiezen voor één hoofdkleur, een contrasterende kleur als tweede kleur voor bijvoorbeeld het beeldmerk. En nog een call-to-action kleur, die je straks ook kunt gebruiken om de aandacht direct op een bepaald onderdeel in jouw bedrijfsuitstraling te leggen.
Tip 6 – Houd het simpel en strak
Houd het minimalistisch en strak. Kies voor alleen een tekst logo of een tekst met een beeldmerk. Hierdoor houd je jouw logo kort en krachtig. Een eenvoudig logo met sterke boodschap zorgt voor herkenbaarheid.
Tip 7 – Verzamel feedback
Erg belangrijk in het creatieve proces is dat je bij de eerste concept ontwerpen feedback vanuit jouw omgeving vraagt. Vraag aan familie, vrienden en het liefst natuurlijk potentiële klanten wat ze ervan vinden en welk gevoel het opwekt.
Tip 8 – Denk aan de toekomst
Vergeet niet dat wanneer je jouw nieuwe logo in gebruik gaat nemen je vanaf dag 1 aan je naamsbekendheid gaat werken. Dus vraag jezelf af of jouw logo over een aantal jaren nog steeds relevant en aansprekend is.
Tip 9 – Weet wat je wilt
Maak een lijst met punten wat je wilt communiceren aan jouw doelgroepen. Communiceer je doelen met de grafisch vormgever, zodat het echt jouw logo wordt. Kom met eigen inbreng zodat jouw logo ontwerp een verlengstuk van jouw bedrijf en ideeën wordt.
Tip 10 – Finetunen totdat je 100% tevreden bent
Wees niet terughoudend met de laatste aanpassingen en het finetunen van het logo ontwerp. Voel je dan ook niet bezwaard tegenover de grafisch vormgever. Juist doordat je in de laatste details jouw logo en huisstijl ontwerp uitwerkt en jezelf 100% tevreden bent, zorgt ervoor dat je niet daarna gaat twijfelen aan jouw uitstraling als bedrijf.
Met de bovengenoemde tips ben je er klaar om het creatieve proces in te gaan om tot een nieuwe logo en huisstijl ontwerp te komen. Kies voor het laten maken van een professioneel logo ontwerp door een betrokken vormgever die zich verdiept in jouw bedrijf en ideeën.